Boekverkoper van het Jaar 2021/2022

Tot en met 2019 organiseerde Stichting Elspeet elk jaar de Boekhandelaar van het Jaar-verkiezing en reikten we de Albert Hogeveenbokaal uit aan de winnaar. Elke editie was weer een spannende strijd, met nominaties, stemmen via laptops in de winkels, socialemediacampagnes en persaandacht. De winnaar verwierf eeuwige roem en veel zichtbaarheid voor de winkel.

En toen was daar vorig jaar. De boekhandels moesten dicht of konden maar beperkt open zijn: geen goed moment voor een verkiezing. Bovendien kan elke boekhandelaar die met deze situatie om moest gaan met recht Boekhandelaar van het Jaar worden genoemd. Dus reikten we in 2020 een oorkonde uit, als eerbetoon aan elke boekhandelaar die zich staande hield. Tot onze vreugde hangt deze oorkonde nog altijd in heel veel winkels.

Voor 2021 zijn de vooruitzichten hoopvol, gooit de boekhandel zijn deuren open en komen de consumenten in grote aantallen boeken kopen. Het is tijd voor een doorstart. Tijd voor:

De Boekhandelaar van het Jaar-verkiezing 2021!

Per 1 juli 2021 zijn de lijnen open en kan iedereen zijn favoriete boekhandelaar nomineren via de website van Stichting Elspeet. Op 1 augustus wordt de longlist bekendgemaakt en barst de strijd tussen de genomineerden los. Op 1 september maken we de shortlist bekend, met de vijf boekhandelaren die de meeste stemmen ontvingen. Een zeskoppige jury kiest vervolgens de Boekhandelaar van het Jaar, die de AH-bokaal in ontvangst neemt. De uitreiking vindt eind september plaats.

Breng hier je stem uit.

De jury bestaat uit:

• Dido Michielsen (voorzitter, auteur van o.a. Lichter dan ik, bekroond met de Boekhandelsprijs 2020)
  • Jasper Henderson (uitgever Thomas Rap)
  • Oda Ritsema van Eck (accountmanager Atlas Contact)
  • Annelies Harzing-van Beek (winnaar AH-bokaal 2019 en eigenaar van De Kinderboekentuin)
  • Jill Luites (Stichting Elspeet)
  • Niels Koemans (Stichting Elspeet)