Annelies Harzing gekozen tot Boekverkoper van het Jaar 2019/2020!

Tijdens De Beste Boeken Live op 26 augustus in Amsterdam werd de Albert Hogeveenbokaal voor Boekverkoper van het Jaar 2019/2020 uitgereikt aan Annelies Harzing van De Kinderboekentuin in Breda. De jury noemde De Kinderboekentuin een ‘omfietsboekhandel’ en prijst de winnares om haar ondernemingszin, durf en prachtig ingerichte winkel.

Boekverkoper van het Jaar 2019/2020

Stichting Elspeet organiseert jaarlijks de Boekverkoper van het Jaar-verkiezing om de enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. De winnaar ontvangt de door beeldend kunstenaar Jean Paul Michel ontworpen Albert Hogeveenbokaal, vernoemd naar de illustere boekverkoper Albert Hogeveen. De prijs werd dit jaar voor de veertiende keer uitgereikt. Voor de shortlistverkiezing werden meer dan 8.000 stemmen uitgebracht.

Uit het juryrapport:
‘De winnaar van de Albert Hogeveenbokaal 2019/2020 is een boekverkoper die in twee jaar tijd een grote klantenkring heeft opgebouwd voor haar prachtige boekhandel. De Kinderboekentuin bevindt zich midden in een woonwijk, maar is inmiddels een begrip: klanten fietsen of rijden om voor een boek uit de winkel van Annelies. Annelies is bijna een eventmanager, en zoekt constant naar nieuwe manieren om mensen aan haar winkel te verbinden. Zo is handletteren haar niet vreemd en zijn leerlingen die moeilijk leren altijd welkom met hun RT-juf voor een bijspijkerles. Ook voor een goede kop koffie en zelfgemaakte taart ben je bij haar aan het juiste adres. Annelies is enthousiast, creatief en leergierig – en haar nieuwverworven kennis past ze voortdurend toe op de winkel.’

De overige genomineerden waren:

• Gerben de Bruijn, Post Scriptum (Schiedam). De klanten in de winkel roemen zijn kennis van zaken en zijn altijd goede adviezen. De jury prees zijn maatschappelijke betrokkenheid en samenwerkingen in de boekhandel.
  • Anthoni Fierloos, Het Paard van Troje (Goes). Klanten zijn enthousiast over zijn positieve en aanstekelijke energie. De jury noemde hem ‘een rasechte ondernemer’.
  • Pauline Goedemans, Grimbergen Boeken (Lisse). Klanten noemen haar ‘gepassioneerd en enthousiast’. De jury was onder de indruk van de naar buiten gerichte blik van Pauline.
  • Monica Meijer, De Arnhemse Kinderboekwinkel (Arnhem). Veel klanten loven haar vriendelijke uitstraling en rake adviezen. De jury noemde haar ‘charmant’ en zag met
    bewondering dat ze ontzettend dicht bij haar doelgroep staat.

ah bokaal 2

De vakjury bestond dit jaar uit Alex Boogers (auteur en juryvoorzitter), Nadine Mussert (Boekverkoper van het Jaar 2018/2019, boekhandel Van der Meer in Noordwijk), Barend Wallet (uitgever Unieboek | Het Spectrum), Inky Menssink (vertegenwoordiger bij De Bezige Bij) en Anne Everard en Jessie Kuup (bestuursleden Stichting Elspeet).