Winnaar Boekverkoper van het Jaar 2018-2019 bekend!

Tijdens De Beste Boeken Live op 28 augustus heeft juryvoorzitter Jaap Robben de winnaar van de Elspeet Boekverkoper van het Jaar-verkiezing bekendgemaakt. De felbegeerde Albert Hogeveen Bokaal gaat dit jaar naar Nadine Mussert, boekhandelaar en eigenaar van Boekhandel Van der Meer in Noordwijk.

9f37df66-75b4-44ed-99d1-94f6206835f8

De jury is onder de indruk van de prachtige, levendige winkel. “Wie Boekhandel van der Meer binnenkomt, blijft eerst even staan. Om te denken: wow! Dit is een paradijs voor boekenliefhebbers.” Daarnaast wordt Nadine geprezen om haar durf en ondernemerschap. Zij nam de boekhandel, waar ze sinds 2013 werkt, in het voorjaar van 2018 over. “Ze zoekt daarbij naar nieuwe verbindingen en samenwerkingen, zonder uit het oog te verliezen dat het om boeken gaat. Dit is ondernemerschap van deze tijd.” De jury roemt Nadine om haar ambitie, energie en originaliteit. “Ze is niet alleen een goede verkoper, of een goede ondernemer, ze is het allebei. Nadine bindt jonge lezers en trekt niet-lezers naar binnen. En de boekenliefhebber kan bij haar zijn hart ophalen.”

Stichting Elspeet organiseert jaarlijks de Boekverkoper van het jaar-verkiezing om de enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. De winnaar ontvangt de door beeldend kunstenaar Jean Paul Michel ontworpen Albert Hogeveen Bokaal, vernoemd naar de illustere boekverkoper Albert Hogeveen. De prijs werd dit jaar voor de dertiende keer uitgereikt.

De overige genomineerde boekverkopers voor de Elspeet Boekverkoper van het jaar-verkiezing waren (in alfabetische volgorde)

e1ebaf1d-08b3-4bda-9c2f-2f114c84f811

José van Rozendaal, Boekhandel Oisterwijk (Oisterwijk) – “Boekhandel Oisterwijk draait, flonkert en twinkelt. De jury heeft de indruk dat José het hart vormt van deze prachtige boekhandel. Een stille, maar drijvende kracht, en dat al achttien jaar lang. José is een boekverkoopster op de top van haar carrière. En dat bedoelt de jury niet als piek, maar als hoogvlakte.”
Kirsten König, De kinderboekwinkel (Amsterdam): “Een winkel waar je voor omfietst, met een schitterend aanbod. Met haar aanstekelijke gedrevenheid creëert Kirsten liefde voor lezen bij nieuwe lezers. Daarbij staat ze midden in de maatschappij, met een scherp oog voor diversiteit. Je wenst ieder kind, en iedereen die ooit kind is geweest, een boekverkoper als Kirsten toe.”
Veronie Snijder-Kramer, Boekhandel Kramer (Winterswijk) – “Een belangrijk gezicht in het boekenvak. Veronie is een boekverkoopster die haar niveau constant hoog houdt. Ze durft zich in discussies te mengen en duidelijk te maken waar ze voor staat. Met haar liefde voor literatuur en het aanbevelen van boeken is ze een echte ambassadeur.”
Wim Kersten, Boekhandel Meijer & Siegers (Oosterbeek) – “Wim zit al lang in het vak, maar blijft bij de tijd. Hij is een ondernemer die steeds naar kansen zoekt en verbindingen legt. Daarbij speelt hij in Oosterbeek en omgeving een belangrijke rol. Dankzij zijn aanstekelijke enthousiasme is het lastig om zonder boek te vertrekken uit zijn winkel.”
(De quotes zijn afkomstig uit het juryrapport)

De vakjury bestond dit jaar uit auteur Jaap Robben (voorzitter), Nelleke Geel (uitgever Atlas Contact), Liesbeth Sysling (accountmanager uitgeverij Fontaine), Melle van Loenen (redacteur uitgeverij Cossee en bestuurslid Elspeet), Marcella van der Kruk (redacteur uitgeverij Atlas Contact en bestuurslid Elspeet) en de winnaar van 2017-2018, Margeet de Haan (boekhandel ’t Spui in Vlissingen).