Sprekers conferentie bekend!

Alle sprekers voor de Elspeet conferentie zijn bevestigd. Lees hier wie er komen spreken en waarover (zo ongeveer dan he, we gaan niet alles weggeven).
Het thema van dit jaar: ‘I can resist everything except temptation.’ – Oscar Wilde. Verleiding en vernieuwing in het boekenvak.
De conferentie vindt plaats op donderdag 9 juni in de bibliotheek van het Nederlands Letterenfonds, Nieuwe Prinsengracht 89 in Amsterdam. Inloop vanaf 12.00 uur.
Toegangsprijs € 85,- en € 65,- voor leden van de GAU of KBb. Dit jaar inclusief avondeten en borrel! Aanmelden kan onderaan deze pagina.

Dagvoorzitter: Jet Steinz

  • Jet Bussemaker & Wiet de Bruijn – Uitreiking Mee naar de Messe
  • Emiel van Bockel – Manager Information Services CB
  • Irma Boom – Grafisch ontwerpster
  • Patrick van Hees – Geluksprofessor, auteur
  • Frederique Schut & Victor Bergen Henegouwen – Oprichters Bookarang
  • Break-out sessions

  • Boekomslag ontwerpen met Eric Huijsen – Ontwerpen Moker Ontwerp
  • Branding van artiesten en merken met Carlo Kiksen – Marketing & branding expert
  • Lachen met Maarten Vos – Lachcoach

  • Jet Bussemaker en Wiet de Bruijn – Uitreiking Mee naar de Messe

    Minister Jet Bussemaker (OCW) maakt tijdens de conferentie de winnaars bekend van Mee naar de Messe, de wedstrijd waarbij drie jonge boekenvakkers een reis naar de Frankfurter Buchmesse kunnen winnen.
    Jet Bussemaker is politicologe en politica. Ze was staatssecretaris op het ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport en zat namens PvdA in de Tweede Kamer. Daarnaast was ze bijna twee jaar rector van de Hogeschool van Amsterdam.
    Wiet de Bruijn is CEO van uitgeversgroep VBK en voorzitter van de GAU. Wiet nam zitting in de jury van Mee naar de Messe.


    Emiel van Bockel – Engage digital business using analytics

    Vele organisaties staan onder enorme druk als gevolg van de technologische vernieuwing. Om te overleven in een snel veranderende markt zal geïnvesteerd moeten worden in zowel Digital als in Analytics, meent Emiel van Bockel. Niet alleen om inzicht te krijgen als organisatie, maar ook omdat de klant dit gaat eisen. Iedere onderneming zal een plan moeten hebben over de transitie naar digital business en hoe analytics geïncorporeerd kunnen worden in de dienstverlening. Het maakt niet meer uit wie je klanten zijn, maar zij worden de decisionmakers. De belangrijkste succesfactoren zijn mobile, visualisatie en performance. Emiel van Bockel zal niet alleen zijn visie maar ook zijn praktijkervaring delen over de disruptieve digitale markt van het boekenvak en hoe Analytics er onderdeel van zijn geworden.
    Van Bockel vertelde eerder al met aanstekelijk enthousiasme over zijn vak, o.a. op Oracle Open World, Garner Bi Summit en Jaarcongres Informatiemanagement. Ook sprak hij als gastdocent onder meer op de Business School of Londen en Nyenrode Business Universiteit. Hij behaalde een bachelor Information Engineering en een master in Management & ICT. Vanaf 1997 is hij betrokken bij vele Business Intelligence projecten, sinds 2000 bij CB.


    Irma Boom, een interview over verleidelijk ontwerp

    Grafisch ontwerpster en bekend door de ontwerpen van Nederlandse postzegels, het SHV-boek, 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis, het logo van het Rijksmuseum en werkte ook voor merken als Vitra en Ferrari.
    Tijdens de conferentie zal Irma Boom vertellen over de kracht van vormgeving. Aan de hand van voorbeelden uit haar carriere kan zij laten zien wat verleidelijke vormgeving inhoudt, wat het effect daarvan is en hoe je je bereik ermee vergroot. Ook zal ze vertellen over haar huisstijl voor de boekenbeurs in Bogota afgelopen april en de werken die ze daar tentoonstelde.


    Patrick van Hees – Geluk dwing je af

    Patrick van Hees, alias De geluksprofessor, is spreker, schrijver en coach op het gebied van geluk. Hij groeide uit tot Nederlands populairste spreker over dit onderwerp.
    Lekker lezen legt een fundament voor een gelukkig leven. Waarom worden mensen gelukkiger van het lezen van een boeken dan van een week vakantie? Patrick van Hees zal tijdens zijn lezing uitleggen wat de belangrijkste bouwstenen van geluk zijn en hoe boeken bijdragen aan een gelukkig leven. Hij schreef de boeken De geluksprofessor, De geluksoma en komt dit najaar met het boek Geluk is D.O.M..


    Frederique Schut & Victor Bergen Henegouwen – Boekaanbevelingen die werken

    Oprichters van Bookarang, tevens winnaars van startup competitie Renew the Book.
    Bookarang is een jong technologiebedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in inhoudelijke boekaanbevelingen. Met behulp van de nieuwste technieken op het gebied van kunstmatige intelligentie wordt het volledige boekenaanbod geanalyseerd en geannoteerd op honderden parameters die voor lezers belangrijk zijn.
    Frederique en Victor vertellen over de technologie achter Bookarang en de vele nieuwe mogelijkheden die het biedt.


    Breakout sessions

    We nodigen je uit deel te nemen aan een break-out session, om je even lekker interactief te laten deelnemen. Sommige organisaties noemen het workshops, wij noemen het break-out sessions.

    Boekomslag ontwerpen met Eric Huijsen (Moker Ontwerp)

    Eric Huijsen is art director en ontwerper. Hij werkt samen met drie collega’s bij ontwerpbureau Moker Amsterdam. Ruim tien jaar maken zij de covers van de VPRO gids. Eric is verantwoordelijk voor de uitstraling van grote campagnes als de Kinderjury en Grote Prijs van Nederland en boekcovers voor o.a. De Bezige Bij en Meulenhoff. Hij laat zien in woord en beeld hoe hij te werk gaat en daagt de luisteraars uit om mee te denken wat een goed beeld is en hoe je prijswinnende covers ontwerpt.

    Branding van artiesten en merken met Carlo Kiksen

    Smooth & Good is een onafhankelijke label voor branding en promotie, opgericht door Carlo Kiksen. ‘Met meer dan zeven jaar ervaring in online marketing, werk ik voor authentieke merken en extreem gemotiveerde artiesten. Ik geloof in de kracht van het merk, een sterke band met enthousiaste fans en geweldige content. Maar bovenal geloof ik dat met de juiste online tools en het juiste gebruik van data, merken en artiesten zonder moeite en met weinig budget kunnen groeien.’

    Lachen met Maarten Vos

    Maarten Vos is orthopedagoog en dramadocent. Jarenlang was hij in Amsterdam werkzaam zowel als consulent drama in het basisonderwijs en als preventiewerker in de Geestelijke Gezondheidszorg in Amsterdam. Inmiddels is hij bevoegd trainer laughteryoga. Maarten Vos geeft tijdens de conferentie een lachworkshop en verleidt iedereen om zich te laten gaan tijdens deze break-out session.