Bekendmaking shortlist Elspeet Boekverkoper van het jaar 2015

boekverkoper600pxOp de Elspeet Conferentie in de Melkweg in Amsterdam heeft het bestuur van Elspeet zojuist de shortlist van de Elspeet Boekverkoper van het jaar bekendgemaakt. Elspeet organiseert deze verkiezing jaarlijks om de enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. De winnaar wordt – na een online stemronde en een juryberaad – op 5 september tijdens Manuscripta bekendgemaakt en ontvangt bij die gelegenheid de door beeldend kunstenaar Jean Paul Michel ontworpen Albert Hogeveen Bokaal, vernoemd naar de illustere boekverkoper Albert Hogeveen. De prijs wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. Vorig jaar werd de verkiezing gewonnen door Walter Jansen van Boekhandel Jansen & De Feijter in Velp.

De vijf genomineerde boekverkopers voor de Elspeet Boekverkoper van het jaar 2015 zijn (in alfabetische volgorde):

Manda Heddema, Boekhandel De Koperen Tuin (Goes) – ‘Een bevlogen onderneemster die haar hele ziel en zaligheid geeft aan haar boeken en de mensen die in de winkel komen.’

Ted van Mierlo, Boekhandel De Omslag (Rosmalen) – ‘Een gedreven zakenvrouw met een open hart voor het boek.’

Marlous Mutsaers, Boekverkopers Gianotten Mutsaers (Tilburg) – ‘Lef, doorzettingsvermogen en liefde voor het boek. Gianotten is weer terug!’

Nathalie Scheffer, Kinderboekhandel De Kleine Prins (Weesp) – ‘Een boekendier in hart en nieren. Een onderneemster pur sang.’

Lisa Snijders, Boekhandel Stevens (Hoofddorp) – ‘Superenthousiast en gedreven. Lisa komt elke keer weer met vernieuwende ideeën.’

(De quotes zijn aangeleverd door enthousiaste stemmers)

Er is dit jaar massaal gestemd: er zijn maar liefst 6000 stemmen uitgebracht, een record!

De jury
De vakjury van de verkiezing wordt dit jaar voorgezeten door schrijver Bert Natter (Begeerte heeft ons aangeraakt, Hoe staat het met de liefde?, Remington) en bestaat verder uit uitgever Wieneke ’t Hoen (Uitgeverij Bas Lubberhuizen), commercieel vertegenwoordiger Maartje van Berge (Overamstel Uitgevers), Boekverkoper van het jaar 2014 Walter Jansen (Jansen & de Feijter, Velp) en Willemijn Peene (voorzitter Elspeet).
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Doris Zevenbergen of Erik de Bruin: elspeetbestuur@gmail.com.