Shortlist Boekverkoper van het jaar-verkiezing

Nog nooit is er zo massaal gestemd voor de Elspeet Boekverkoper van het jaar-verkiezing: we telden bijna 10.000 stemmen! Op de Elspeet Conferentie in de bibliotheek van het Nederlands Letterenfonds in Amsterdam heeft voorzitter Michiel Rigters zojuist de shortlist bekendgemaakt. Elspeet organiseert jaarlijks deze verkiezing om de enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. De door een vakjury gekozen winnaar wordt op 3 september tijdens Manuscripta bekendgemaakt en ontvangt bij die gelegenheid de door beeldend kunstenaar Jean Paul Michel ontworpen Albert Hogeveen Bokaal, vernoemd naar de illustere boekverkoper Albert Hogeveen. De prijs wordt dit jaar voor de elfde keer uitgereikt. Vorig jaar werd de verkiezing gewonnen door Lisa Snijders van Boekhandel Stevens in Hoofddorp.

De vijf genomineerde boekverkopers voor de Elspeet Boekverkoper van het jaar 2016-2017 zijn (in alfabetische volgorde):

Willemien Cazzato-Wagner, Boekhandel Wagner (Sassenheim) – ‘Willemien is literair goed onderlegd, toont inzet, organiseert interessante lezingen en is een betrokken, actieve ondernemer met humor.’

Ilona Duits, Boomker Boeken (Haren) – ‘Ilona is een zeer pientere en ervaren boekverkoopster, die met haar kennis en zo nodig gerichte vragen aan de klant, de klant niet alleen bij het juiste boek brengt, maar soms zelfs veel verder dan dat.’

Remco Houtepen, Libris Venstra (Amstelveen) – ‘Op een heel prettige manier, vol oprecht enthousiasme, overtuigt hij keer op keer om boeken te kopen waarvan hij het noodzakelijk acht dat deze gelezen worden.’

Daan Nijman, Boekhandel Daan Nijman (Roden) – ‘De inzet, kennis, ondernemingslust, originaliteit en georganiseerde activiteiten geven Daan Nijman als boekhandel een bijzondere plek in Roden.’

Janine Waiboer, Boekhandel Plukker (Schagen) – ‘Janine is deskundig, gastvrij en geduldig. Ze heeft een enorm goed gevoel voor boeken, ze kent de klanten en de ‘handel’ uitstekend en weet iedere keer te verrassen en de aandacht op iets nieuws te vestigen door de presentatie in de winkel en berichten in de media.’

(De quotes zijn aangeleverd door enthousiaste stemmers)

De vakjury bestaat dit jaar uit auteur Ronald Giphart (voorzitter), Geneviève Waldmann (directeur-uitgever Luitingh-Sijthoff), Daisy Verhoeven (Accountmanager kinderboeken bij WPG Uitgevers), Michiel Rigters (Campaign Manager bij Storytel, voorzitter Elspeet) en de winnaar van 2015 Lisa Snijders (mede-eigenaar Boekhandel Stevens, Hoofddorp).

Omdat de Boekverkoper van het jaar in september wordt benoemd, en de winnaar zich dus twee halve kalenderjaren de beste boekverkoper van het land mag noemen, is ervoor gekozen om vanaf dit jaar de titel te veranderen van ‘Boekverkoper van het jaar 2016’ naar ‘Boekverkoper van het jaar 2016/2017’.