Shortlist Boekverkoper van het Jaar-verkiezing 2018-2019 bekend

36931371_2042184645816532_8487047327574392832_o

Op de Elspeetconferentie in de bibliotheek van het Nederlands Letterenfonds in Amsterdam is vanmiddag de shortlist voor de verkiezing Boekverkoper van het Jaar 2018/2019 bekendgemaakt door de winnaar van vorig jaar, Margreet de Haan (boekhandel ‘t Spui, Vlissingen).
Elspeet organiseert jaarlijks de Boekverkoper van het jaar-verkiezing om een enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. De door een vakjurygekozen winnaar wordt op 27 augustus tijdens De Beste Boeken Live! bekendgemaakt en ontvangt bij die gelegenheid de door beeldend kunstenaarJean Paul Michel ontworpen Albert Hogeveen Bokaal, vernoemd naar de illustere Groningse boekverkoper. De prijs wordt dit jaar voor de dertiende keer uitgereikt.

Dit jaar werden er meer dan 8000 stemmen uitgebracht. De volgende vijf boekverkopers genomineerd voor de titel Elspeet Boekverkoper van het Jaar 2018- 2019:

• Wim Kersten van Boekhandel Meijers en Siegers uit Oosterbeek
  • Veronie Snijder-Kramer van Boekhandel Kramer uit Winterswijk
  • Kirsten König van De kinderboekwinkel uit Amsterdam
  • Nadine Mussert van Boekhandel Van der Meer uit Noordwijk
  • José van Rozendaal van Boekhandel Oisterwijk uit Oisterwijk

De vakjury kiest uiteindelijk de Boekverkoper van het Jaar. Die bestaat dit jaar uit schrijver Jaap Robben (auteur en juryvoorzitter), Nelleke Geel (uitgever bij Atlas Contact), Liesbeth Sysling (vertegenwoordiger uitgeverij Fontaine), Melle van Loenen en Marcella van der Kruk (bestuursleden Stichting Elspeet) en Boekverkoper van het Jaar 2017-2018, Margreet de Haan (boekhandel ‘t Spui, Vlissingen).