Margreet de Haan uitgeroepen tot Boekverkoper van het jaar 2017-2018

Amsterdam, 28 augustus 2017 – Zojuist heeft juryvoorzitter Thomas Verbogt de winnaar van de Elspeet Boekverkoper van het jaar-verkiezing bekendgemaakt. De felbegeerde Albert Hogeveen Bokaal gaat dit jaar naar Margreet de Haan, boekhandelaar en mede-eigenaar van boekhandel ’t Spui in Vlissingen.

De jury roemt haar bijzondere en sfeervolle winkel, die ze een aantal jaar geleden overnam met haar zus en zwager. “Margreet organiseert activiteiten, neemt initatieven. Haar persoonlijkheid zorgt ervoor dat ondernemerszin wordt gecombineerd met een warme band met klanten én Vlissingen,” zo staat te lezen in het juryrapport. Daarnaast wordt De Haan geprezen om haar enthousiasme en liefde voor en kennis van boeken.

Stichting Elspeet organiseert jaarlijks de Boekverkoper van het jaar-verkiezing om de enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. De winnaar ontvangt de door beeldend kunstenaar Jean Paul Michel ontworpen Albert Hogeveen Bokaal, vernoemd naar de illustere boekverkoper Albert Hogeveen. De prijs werd dit jaar voor de twaalfde keer uitgereikt.

De overige genomineerde boekverkopers voor de Elspeet Boekverkoper van het jaar-verkiezing waren (in alfabetische volgorde):

Hubert van Belois, Boekhandel Maximus (Rotterdam-Hillegersberg) – “Hubert heeft jarenlange ervaring, heeft voor- en tegenspoed gekend, organiseert veel activiteiten, bezit een tomeloze energie en is zeer geliefd bij zijn klanten.”
Bob Kappen, Boekhandel Van der Meer (Noordwijk): “Met zijn bevlogenheid en belezenheid inspireert hij iedereen die boekhandel Van der Meer bezoekt. In een relatief korte tijd heeft hij de gemeenschap van Noordwijk voor zich gewonnen.”
Nicole Kleinen, Boekhuis De kleine Tovenaar (Roermond-Maasniel) – “Haar winkel is een volstrekt eigen wereld. Met een betoverende sfeer waardoor elk kind van boeken gaat houden. Van een boekenplankje in de babykamer thuis 14 jaar geleden uitgegroeid tot een unieke winkel en rol in de omgeving; een bijzondere prestatie.”
Evelyn Romp, Boekhandel Westerhof (Zwolle-Stadshagen) – “Zeer deskundig, zeer initiatiefrijk en zeer vriendelijk. Evelyn zet zich actief in voor de Young Adult-lezer en deelt haar enthousiasme met alle klanten.”
(De quotes zijn afkomstig uit het juryrapport)

De vakjury bestond dit jaar uit auteur Thomas Verbogt (voorzitter), Bart Wessels (uitgever Q), Nienke Timmers (accountmanager uitgeverij Cossee), Mirjam Renting (pr/marketing uitgeverij Q en voorzitter Elspeet), Thilini Scherpenzeel (medewerker dynamiek CPNB en bestuurslid Elspeet) en de winnaar van 2016-2017, Remco Houtepen (boekhandel Libris Venstra in Amstelveen).

Thomas Verbogt & Margreet de HaanJuryvoorzitter Thomas Verbogt en winnaar Margreet de Haan