Conferentie

Elspeet organiseert een keer per jaar een conferentie voor mensen in het boekenvak. Sprekers van binnen en buiten het vak nemen plaats op het podium om te vertellen wat hen bezighoudt, welke ontwikkelingen in de gaten gehouden dienen te worden of vertellen een inspirerend verhaal.

Tussen de lezingen door wordt de shortlist van de Boekverkoper van het Jaar-verkiezing onthuld en maken we bekend welke drie jonge boekenvakkers een geheel verzorgde trip naar de Frankfurter Buchmesse winnen via de Mee naar de Messe-wedstrijd die in 2016 in het leven werd geroepen.

Na afloop van het dagprogramma volgt een borrel.

Conferenties

2023: Het vrije woord
2022: Voet aan de grond
2021: Vooruit!
2020: All Inclusive (verplaatst naar januari 2021)
2019: Lok de lezer
2018: Back to the future
2017: Alles voor de views
2016: I can’t resist everything but temptation
2015: Read it, love it, share it! Komt het boek uit de kast?

Koop nu je tickets voor de Elspeetconferentie 2023: Het vrije woord.

Na een aantal online conferenties zet Stichting Elspeet op 20 mei eindelijk weer voet in de welbekende bibliotheek van het Letterenfonds! De Elspeetconferentie 2022 heeft als thema: Voet aan de grond. Populariteit en toegankelijkheid in het boekenvak. Het wordt een inspirerende middag met live sprekers en publiek, de nodige hapjes en drankjes en uiteraard een aansluitende borrel.

Het thema van deze Elspeetconferentie is een duurzame toekomst voor het boekenvak. We gaan in gesprek over een duurzame toekomst met een aantal duurzaamheidsexperts. Wat is duurzaam lezen? Hoe werkt whitewashing in het boekenvak en hoe ziet de toekomstbestendige boekhandel eruit?

Onder leiding van Moderator Hasna El Maroudi bespraken we tijdens de eerste online Elspeetconferentie de stand van zaken rondom diversiteit en inclusie in het boekenvak. Wat is de kracht van woorden? Waarom is een diverse representatie van kinderboeken belangrijk? Wat zijn de must-reads? En hoe gaan andere bedrijven om met het diversiteitsvraagstuk?

De Elspeetconferentie die zou plaatsvinden op vrijdag 5 juni 2020 moest helaas worden uitgesteld wegens corona. De conferentie vond vrijdag 15 januari 2021 online plaats. Zie voor een samenvatting van de middag Elspeetconferentie 2021 (wintereditie).

Op vrijdagmiddag 7 juni 2019 in Amsterdam is het weer zo ver: de Elspeet Conferentie in de bibliotheek van het Letterenfonds! Het thema van dit jaar is Lok de lezer.

Op vrijdagmiddag 8 juni 2018 in Amsterdam vond de Elspeetconferentie plaats in de bibliotheek van het Letterenfonds! De sprekers waren, onder anderen, Eppo van Nispen, KVB Boekwerken Astrid Sy van Rose Stories. Daarnaast vond er een panelgesprek plaats tussen ontwerpers Lennart Wolfert, Davy van der Elsken en Libris-inkoper Jan Peter Prenger over de kracht van een goed omslag.

Zie hoe snel de maatschappij en de uitgeefsector verandert op de Elspeetconferentie 2017: Alles voor de views. Met trendwatcher Farid, Tabarki, BookTuber Sanne Vliegenthart, Advocaat Remco Klöters, adviseur Digitalisering & Innovatie Jasper Baggerman, Podcastexpert Tim de Gier en dagvoorzitter Dagvoorzitter: Tyche van Bommel.