Conferentie 2015

Read it, love it, share it.

De liefde voor lezen en fysieke boeken is ook bij jongeren volop aanwezig, bleek gisteren bij de Elspeet Conferentie. En digitaal en fysiek kunnen ook prima hand in hand gaan bleek uit het verhaal van de Wattpad-gebruikers.

Junior-uitgever Myrthe Spiteri van Kluitman vertelde dat het succes van ya-imprint Blossom Books te danken is aan enthousiasme. Haar idee achter Blossom Books was jongeren te laten zien dat lezen cool is – een filosofie die in alles wat ze doet terug te vinden moet zijn. Deze vorm van inside out communiceren slaat goed aan bij jongeren volgens haar, die graag hun stem laten horen.

De kracht is ook dat Spiteri Blossom Books niet positioneerde als bedrijf maar liet zien wat erachter zit. Ze betrekt jongeren bij van alles: omslag, vertalingsproblemen, het forum. Nadeel daarvan is wel weer, aldus Spiteri, dat ze veel tijd kwijt is aan zaken die niets te maken hebben met het uitgeven van boeken. Wel verwacht ze dat jongeren binnenkort moe beginnen te worden van het continu hun mening moeten geven en dat ze zullen zeggen: bedenk zelf nou es wat. En: jongeren willen best betalen voor boeken, als ze maar mooi zijn uitgegeven.

Nathan Hull lichtte de plannen van het Deense Mofibo toe, maar hij kon nog niet veel toevoegen aan de verhalen die hij eerder aan Boekblad en tijdens het congres Inct.formatieheeft verteld. Deze zomer moet het abonnementenplatform voor e-boeken van start gaan en hij heeft ‘vrij veel’ Nederlandse uitgeverijen meegekregen. Kosten worden waarschijnlijk rond de 9,95 euro per maand. ‘Dat blijft toch een psychologische grens. Wellicht zakken we naar 9,94 euro, om Bliyoo te stangen’, voegt Hull er grappend aan toe.

Hull benadrukte dat Mofibo zich vooral richt op de mensen die nauwelijks lezen, niet op de veelgebruikers. Bij die laatste groep valt weinig te winnen en daarom verwacht Hull ook niet dat Mofibo zal kannibaliseren met de huidige e-boekenmarkt, omdat zij een nieuwe doelgroep willen aanboren. Daarnaast is, volgens Hull, Mofibo waardevol voor uitgeverijen, gezien alle data die van de gelezen e-boeken en gebruikers wordt verzameld. Het leesgedrag wordt gedetailleerd bijgehouden en gedeeld met de uitgeverijen, volgens Hull uniek voor een retailer.

Sara (14 jaar), Anne (16), Alba (13) en Nienke (16)werden geïnterviewd als heavy users van het Canadese platform Wattpad. Ze kunnen uren per dag doorbrengen op Wattpad, zelf schrijvend of andermans teksten lezend. Sara en Alba hebben beide inmiddels zo’n acht boeken geschreven op Wattpad, Sara heeft een contract getekend bij Unieboek voor een nog te schrijven boek, Alba heeft via Boekscout een boek uitgebracht. Of Sara’s boek ook op Wattpad geschreven gaat worden, overlegt ze nog met Susanne van Dijk, die vanuit de zaal al wel ‘ja’ knikte.

Sara, Anne en Alba hebben alle drie een grote groep lezers/fans aan zich weten te binden, hun werk is tienduizenden keren bekeken. Naast Wattpad gebruiken Wattpad-gebruikers ook WhatsApp om in groepjes over boeken te praten. En ook zij, digitale gebruikers, zeggen: ‘We lezen graag echte boeken.’

Marlous Mutsaers, eigenaar boekhandel Gianotten Mutsaers, gaf een inkijkje in het overnameproces en wat daar allemaal bij komt kijken. Afgelopen februari en maart verbouwden ze de winkel, om het echte Gianotten Mutsaers-karakter uit te kunnen stralen. Het heeft gezorgd voor veel publiciteit en merkbaar meer klanten. Over de omzet zijn ze dan ook meer dan tevreden, vertelt Mutsaers. Die stijgt uit boven de verwachtingen.

Over het aansluiten bij inkoopcombinatie Libris vertelt Mutsaers dat ze er erg lang over heeft getwijfeld. ‘Het was toch wel handig. Niet per se vanwege de korting, maar het beursplein en de webwinkel zijn heel fijne instrumenten. Ik moest wel Caroline (Damwijk, directeur Libris, red.) overhalen dat wij het Libris-logo niet zouden gaan voeren, ik wilde niet dat de klanten dachten dat we weer bij een keten zouden horen.’

Marwil Straat van de NPO vertelde over de verbinding die NPO2 en Radio4 willen bewerkstelligen. Luisteraars moeten van radio naar tv en vice versa. Straat is gevraagd door de omroepen een paar grote projecten te bedenken om cultuur op de zenders beter tot uiting te laten komen. Een ervan is de verhalenwedstrijd die ze afgelopen jaar voorafgaand en tijdens de Boekenweek organiseerden. In 3 weken tijd waren er 2.000 korte verhalen (maximaal 500 woorden) ingestuurd.

Komende Boekenweek willen ze schrijven en lezen als onderwerp veel groter gaan aanpakken. Ze zijn bezig ideeën te ontwikkelen, maar ze ontvangt graag suggesties vanuit het vak. Straat: ‘We willen volgend jaar een enorm event rond de Boekenweek.’

Ivo Victoria, programmeur Lowlands en Michaël Stoker, directeur Literatuurhuis Utrecht (o.a. City2Cities), vertelden over de programmering van hun beiden festivals. Victoriazei heel bewust te kijken naar de kwaliteiten van de auteur. Slechts enkele auteurs zijn interessant genoeg voor een één-op-één-interview tijdens een festival, al trekken bekende namen wel weer publiek.

Victoria en Stoker raadden uitgeverijen aan om beter naar hun persberichten te kijken, willen ze dat hun auteurs op festivals geboekt worden. Een laatste boek van een auteur is niet per se een reden om iemand uit te nodigen. Benoem de kwaliteiten van de auteur en zet in persberichten meer linkjes, naar Twitter/Facebook, maar ook voorbeelden van optredens.

Gretske de Jong, winkelmanager van Scheltema, vroeg vanuit de zaal de programmeurs en NPO beter te kijken naar passie bij boeken. Lang niet alle auteurs zijn in staat om passie over te brengen. Zet dan de lezers van de boeken op tv/podium om de boodschap over te brengen.

Bron: Boekblad[/column]