Boekverkoper van het jaar-verkiezing 2018/2019

Vanaf vandaag, dinsdag 17 april 2018, kan iedereen zijn of haar favoriete boekverkoper nomineren voor de verkiezing van de Boekverkoper van het jaar 2018-2019.

De meest enthousiaste en servicegerichte boekhandelaar wordt ook dit jaar beloond voor zijn werk door Stichting Elspeet. De winnaar wordt – na een online stemronde en een juryberaad – op maandag 27 augustus bekendgemaakt en ontvangt de Albert Hogeveen Bokaal, ontworpen door beeldend kunstenaar Jean Paul Michel en vernoemd naar de illustere Groningse boekverkoper Albert Hogeveen.
De nominatieronde sluit op 7 mei, waarna op dinsdag 8 mei via www.stichtingelspeet.nl de longlist én de jury bekendgemaakt zullen worden. Uit de longlist kan iedereen in Nederland zijn of haar favoriete boekverkoper kiezen door online een stem uit te brengen. De vijf boekhandelaren die de meeste publieksstemmen weten te vergaren, komen op de shortlist. De shortlist wordt ook dit jaar bekendgemaakt op de Elspeetconferentie op vrijdag 8 juni. Een vakjury bezoekt vervolgens de vijf boekhandelaren en besluit na rijp beraad wie zich Boekverkoper van het jaar 2018/2019 mag noemen.

De verkiezing wordt dit jaar voor de dertiende keer georganiseerd. Vorig jaar werd Margreet de Haan van boekhandel ’t Spui in Vlissingen uitgeroepen tot Boekverkoper van het jaar.

De stemperiode is voorbij. De Boekverkoper van het jaar 2018/2019 wordt bekendgemaakt op maandag 27 augustus 2018, tijdens de Beste Boeken Live in Amsterdam.