Boekverkoper van het Jaar

Stichting Elspeet organiseert jaarlijks de Boekverkoper van het Jaar-verkiezing om de enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. De winnaar ontvangt de door beeldend kunstenaar Jean Paul Michel ontworpen Albert Hogeveenbokaal, vernoemd naar de illustere boekverkoper Albert Hogeveen.

Sinds 2010 is de Albert Hogeveenbokaal voor Boekverkoper van het Jaar uitgereikt aan:

Het stemmen is nu gesloten. De Boekverkoper van het Jaar 2023-2024 wordt bekendgemaakt op 28 augustus tijdens De Beste Boeken Live.

Jaarlijks organiseert Stichting Elspeetde Boekverkoper van het Jaar-verkiezing, om de enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. De winnaar ontvangt de door beeldend kunstenaar Jean Paul Michel ontworpen Albert Hogeveenbokaal, vernoemd naar de illustere boekverkoper.

Op 9 oktober 2021 werd Manda Heddema van Boekhandel Jacques Baasz verkozen tot Boekverkoper van het Jaar 2021-2022.

Op 2 oktober 2020 worden alle boekverkopers van Nederland tot ‘Boekhandelaar van het Jaar’ verkozen. Dit jaar brengt Stichting Elspeet in samenwerking met de Koninklijke Boekverkopersbond en De Nederlandse Boekenbon een ode aan alle boekverkopers. Paulien Cornelisse schreef voor de gelegenheid een ‘haiku bij het betreden van een boekwinkel’.

Tijdens De Beste Boeken Live op 26 augustus 2019 werd door juryvoorzitter Alex Boogers de Albert Hogeveenbokaal voor Boekverkoper van het Jaar 2019/2020 uitgereikt aan Annelies Harzing van De Kinderboekentuin in Breda. De jury noemde De Kinderboekentuin een ‘omfietsboekhandel’ en prijst de winnares om haar ondernemingszin, durf en prachtig ingerichte winkel.

Op 28 augustus werd door juryvoorzitter Jaap Robben de winnaar van de Elspeet Boekverkoper van het Jaar-verkiezing bekendgemaakt. De felbegeerde Albert Hogeveen Bokaal ging naar Nadine Mussert, boekhandelaar en eigenaar van Boekhandel Van der Meer in Noordwijk.